Whole Life Challange

2015-09-15_15-41-30

Woho! Det vankas en sån dära matutmaning igen! Den här gången ska jag förändra mitt liv och bli en bättre människa på 56 dagar. Bra deal tycker jag :) Allting kommer bli fantastiskt och härligt och enkelt efter detta. Jag kommer vara fylld av nyttigheter, lugn i sinnet, avslappnad o utstretchad och superstark. A new version of me! *storslagen musik*

Eller ja… ambitionen är att få lite styrsel och utmaning i vardagen. Den här ”tävlingen” handlar dels om att följa vissa riktlinjer kring mat, hur hårda de ska vara får man själv bestämma, det finns tre nivåer att välja mellan där den översta är strikt paleo med ganska lite kolhydrater. Jag valde mittemellannivån med lite lagom paleo, som nog kommer bjuda på tillräckligt med motstånd när det kommer till godis, gluten o annat göttigt.

Sedan tillkommer det även en hel drös med andra saker man får poäng för. Man ska dricka en daglig dos av vatten, äta sina vitaminer, träna, stretcha och ta hand om sig själv helt enkelt. Man kan även samla ihop så mycket poäng att man får ”njutningsbonuspoäng” som man kan använda om man text vill äta något då o då som egentligen inte står med på ätar-listan. Som lite god ost, en macka, en kaka eller vad man nu har för svaghet i livet. Det handlar alltså inte om total avhållsamhet, det handlar om balans och eftertanke. Att inte bara random äta vad som helst som råkar komma i min väg *cookiemonsterface*.

Nu håller jag ju ganska hyfsad paleokost till vardags ändå eftersom min mage blir så snäll o fin av det. Men… jag äter ju en hel del kakor, choklad o annat göttigt också. Och det är ju allt det där andra som ställer till det, då svullnar såklart magen upp och jag får stå mitt kast. Så mitt mål med det här är att vara lite strikt ett tag, spela spelet och känna att jag har motivation att välja bättre alternativ när jag står där i affären eller på caféet och väljer. Kanske kan jag rent av hålla i vanorna efter utmaningstiden är slut, wouldn’t that be wonderful! Önsketänkande, jag vet. MEN, positivt tänkade nu, det KAN faktiskt hända.

Det kommer bli några svårigheter på vägen som jag ser redan nu. Resor, planerade fester/middagar och småätandet. Jag ska bla gå på ett bröllop och åka till New York under den här perioden. Men samtidigt vet jag att frukost, lunch o middag alla de andra dagarna inte kommer bli några problem för där jag jag rätt bra ordning nu. Så jag ska försöka samla bonuspoäng och sköta mig när jag kan, för att kunna göra de svåra dagarna lite enklare.

Hur har jag då laddat upp för denna 56 dagars paleoutmaning som börjar på lördag? Genom att äta chips, kakor, choklad, mat med tillsatser och pasta. Såklart. Helt jävla ologiskt. Det är ju inte som om världen kommer gå under, winter is coming och jag aldrig mer kommer kunna äta kakor o godis o makaroner o ketchup. Men tydligen tappar jag logiken och ”äter upp mig” lagom tills vi ska starta tävlingen. Well, well…. Jag löser nog detta ändå.

cookie_538669212a6b223c2003e600

Taggad , , ,

2 thoughts on “Whole Life Challange

  1. […] är det dag 53 av 56 på Whole life challenge-grejen. Det känns lite märkligt. Men det har verkligen funkat, jag har blivit av med […]

  2. […] jag äntligen säga att Whole life challange är avslutat för min del. Igår gjorde vi om den där asjobbiga woden som var en del av utmaningen. Tanken var  att man skulle se om man kunde förbättra […]

Kommentera

