Allt flyter. Inte.

Ny onsdagsmorgon och nytt simpass i crawlskolan. Innan klockan slog 07.00 hoppade jag i bassängen redo för dagens utmaning. Och fy tusan vad mycket vatten jag fick in i bihålorna idag! Det var så himla svåra övningar idag så jag känner mig ganska nedslagen o värdelös som simmare… Lika lite som jag är löpare är jag simmare just nu.

tumblr_inline_mk6qh7usd11r7gwvt

Det var fokus på armtag idag. Så vi fick först ligga o öva på att rotera. Simma på rygg med armarna längs sidorna, hålla huvudet stilla rakt upp o sedan vrida på kroppen så att axlarna kom upp mot taket. Att få upp höger axel går rätt smidigt o bra, men när jag ska vrida upp vänster sjunker allt o jag får vatten över ansiktet. Fattar ingenting.

Sedan fortsatte vi o la på en arm, så vi skulle göra på samma sätt, öva rotation, men nu simma vanligt frisim fast bara med en arm och tänka på hur vi roterar upp motsatt axel när armen strävar långt fram för att ”ta tag i vattnet”. Återigen – höger fyunkar hyfsat, jag klarar det, vänster är SKITSVÅRT! Jag sjunker, tappar fart, blir krokig på nåt sätt… jag vet inte riktigt vad som händer.

Därefter tror jag vi gjorde den svåra övningen med pausad armbåge. Nu skulle vi först ta upp armbågen som om vi skulle göra ett helt armtag, men pausa, ta ner armen o sedan göra ett helt armtag. Lugnt o metodiskt. SKITSVÅRT! Jag tappar takten, andningen, linjer o flytkraft. Jag tycker att jag roterar rätt okej o håller huvudet ganska stilla, men jag har liksom ingen koncentration över för att kontrollera armarna. Jag böjer armen för tidigt o får ingen luft alls utan måste stanna upp hela tiden.

Som om inte de där övningarna räckte för att knäcka mig idag så började simfröken Sofie yra om att vi ska börja titta lite på voltvändningar. Ursäkta, MEN VAA!? Jag har för tusan fullt upp här borta med armar som gör fel o en typ obefintligt, urdålig benspark! Nu skulle vi göra kullerbyttor också!

Att bara skjuta ut från kanten o göra en kullerbytta o sedan stanna gick okej. Om man kom ihåg att blåsa ut luften hårt. Annars kändes det som att huvudet skulle sprängas. Att sedan sätta ihop det och fortsätta simma efteråt var jättejättesvårt. Jag fick inte ihop det med andningen och var hela tiden tvungen att sticka upp huvudet och andas. Då förlorar man liksom lite av grejen med volt. Man ska ju liksom fortsätta glida på under vattnet o sedan bara börja simma o sedan andas. Dessa volter i vattnet är orsaken till att jag nu går runt o nyser klorvatten hela dagen. Suck.

Och mitt i allt det här så blev mina simglasögon helt slappa och började släppa in vatten så fort jag sköt ifrån kanten, så sjukt irriterande. Sista längderna vi skulle simma funkade inte alls pga krånglande glasögon. Så jag gick därifrån med en urdålig känsla.

Jag är lite knäckt. Jag behöver en simlektion där jag kunde få känna att jag blir bättre… att jag i alla fall är på väg mot något som kan bli bra.

giphy

Taggad ,

Kommentera

