-Titta hon simmar… typ!

Jag tänkte bjuda på mig själv. Hela min härlighet i baddräkt o allt. Nej, det är ingen Fröken Sverige-tävling. Det är simskola. Ledsen om jag byggde upp förhoppningar där någon sekund.

Simfröken Sofia filmade oss nämligen förra veckan och sedan hade hon lite muntlig coachning direkt från kanten. Men nu har hon även skickat filmen i mail o gett en liten skriftlig utläggning också. Gull-Sofia :) Så jag tänkte helt enkelt bara lägga ut alltihopa här, för världen att se. Jag har aldrig sagt att jag kan frisim och jag har massor att jobba på. Och nu vet jag vad lite mer specifikt. Det som är så HIMLA svårt i simningen är ju att bli kroppsmedveten. Känslan i vattnet och bilden i huvudet är en sak, vad man sedan verkligen gör o hur det ser ut är något helt annat och det är skitsvårt att få ihop det. Jag har lite att jobba på där…

Så det här är vad Sofia skrev till mig:

  1. Benen: Du sparkar lite för stora bensparkar, försök göra dom lite mindre och snabbare. Tänk även på att försöka få benen rakare och inte sparka med knäna. Du behöver också försöka få ihop benen lite mer.
    Kommentar: Pust. Kommer bli jobbigt att försöka sparka snabbare…. har fullt sjå att komma ihåg o sparka överhuvud taget, haha!
  2. Armarna: du drar draget under vattnet med armbågen först och nedåt, försök istället att få armbågen att peka uppåt så du kan trycka vattnet bakåt med hjälp av handen. Försök även att slappa av med armen då den är över vattenytan och var stark under ytan istället. Tänk också på att hålla kvar armen ytan då du andas för att inte sjunka.
    Kommentar: Den här grejen, med att få till draget, känns jättesvår. Och att slappna av, not gonna happen…  Jag har ingen aning om hur jag ska göra! Återigen – kroppsmedveten, not so much. Har trott att jag har ett skapligt armtag ändå. 
  3. Bra andningar som är snabba och kommer på rätt ställe!
    Kommentar: Jäj! 

Så till filmen då. Ja… vad ska jag säga. Jag simmar. Stannar upp, tantsimmar lite o vänder. Hamnar i botten, tar mig upp, panikandas o försöker simmar vidare. och sen blir jag för trött o stannar. Och just det… jag får plötsligt för mig att bara andas åt samma håll hela tiden. Märkligt. Och det går jättejättelångsamt. Varsågoda. It’s not pretty.

 

Taggad ,

Kommentera

