WST scaled chanmpionship, Kronan Crossfit

Jag måste ju dokumentera all härlighet som pågick i helgen. Härligheten lämnade väldigt tydliga spår i min kropp som gjorde att det är först idag, tisdag, som jag kan röra mig någorlunda normalt igen. Igår frågade typ tre personer om jag var skadad på något sätt, eftersom jag gick så konstigt. Men nej, så var icke fallet. Crossfit happened to this arma kropp.

Tävlingen i Malmö var väldigt bra ordnad. Folk hade tydliga uppgifter, många funktionärer, flera ytor för oss atleter att drälla runt på medan vi väntade på nästa wod och bra flöde i lokalen överlag liksom. Det här är en rutinerad tävlingsklubb och det märktes. Själva lokalen där tävlingen ägde rum var nog en gammal gympasal tror jag, så högt i tak men helt utan fönster. En stor skolåda typ. Och sen fanns det ett litet uppvärmnings gym med plattformar o nån roddmaskin och sedan 1-2 rum där vi kunde ha packning, hänga, stretcha, vila. Och det serverades varm mat på lunchen, chili con carne o ris. Gott! Så allt runt omkring fungerade riktigt bra! Toaköerna är ju alltid en issue på tävlingar, men det kommer man inte ifrån.

12193569_1068779186479631_5880237037622420791_n

Första woden. Jag kör shoulder to over head o Therese ser lite för glad ut ;)

Första woden var med skivstången, front squat, shoulder to over head och thrusters. Förs 3×2 min, 1 min vila, o sedan 3×1 min. Satan vad det brände. Jag o min team mate Therese hade bestämt oss för att köra 10:or så gott det gick, men var väl medvetna om att thrusters-omgången fick bli lite mer bara ”kötta så mycket du orkar”. Squatsen var enklast, pushpressarna sved som satan i axlarna och thrusters sög det sista livet ur axlarna. Vi bytte bra hela tiden, förutom en liten miss, men annars gick det helt klockrent. Vi kunde inte gjort bättre. Det blev en 21:a plats i woden, av 57 lag.

Andra woden, den förfärliga wallball-woden med höga targets, hade skrämt upp hela gänget rätt ordentligt. Therese var skitnojig innan o sa att hon inte kommer klara det. Men vi satte ändå upp en plan om att göra wallballsen i 10:or, burpees over bar i 10:or och deadlift i 10:or. Med då en liten reservation för wallballsen, om det skulle bli strul med no reps så byter vi av tidigare.

12185327_1646262078946515_7499865116739390507_o

Höööga targets! Bild från WST’s facebooksida.

Men vi löste det skitbra! Therese klarade alla sina 10:or med bara tre no reps! Så jäkla bra! Jag segade lite på mina burpees, jag har svårt att bara trycka på när jag tappar kraften o flåset kommer ikapp en liksom. Men jag försökte verkligen, för lagets skull. Hade jag kört själv så hade jag antagligen dragit ner tempot lite, hehe… Jag höll på att dö mest hela tiden. Nacken värkte efter att titta upp i taket på wallballsen, hela kroppen skrek av syra i burpeesen och flåset ställde till det i deadliften så att 10 st på 50 kg kändes oväntat tungt. Vi hann ungefär 2,5 varv har jag för mig. Men vi öste på allt vi kunde och det blev en 18:e plats i woden. Nöjda.

Fast, här blev det känt att det räknades en hel del fel lite varstans tyvärr, och det verkade inte justeras… Men, skit i det! Vad spelar det för roll att ligga på 18:e eller 15:e plats liksom!? Domarna är också mänskliga, det är bara lite synd att det händer.

Men satan i gatan vad trött man blev efter den här omgången… helt smoked i hela kroppen och jag mådde nästan lite illa efteråt. Antar att man har pressat sig bra då :)

Lite mat o vila och så var det bara att ladda om igen. Tredje och sista woden var snäppet enklare och färre reps, men då kunde man ju hålla desto högre tempo. Ännu ett flåshelvette alltså.

12186791_1646262045613185_2188627680410511978_o

Spänd väntan i gången precis innan man får gå in på tävlingsgolvet. Jag står där o gömmer mig till vänster i blå tröja. 

4 varv av 24 boxjump overs, 16 m utfallsgång med 16 kg kettlebell i rack. Sedan hand release push ups tills tiden tog slut, 12 min timecap. Herrejösses vad vi hoppade boxhopp! Att Therese skulle briljera här var ju inget nytt, hon är grym på boxen. Men jag har nog aldrig hoppat snabbare i hela mitt liv, haha! Benen brann! Och när man sen skulle ge sig iväg på promenad över golvet o göra utfallssteg så blev det minst sagt skakigt. Man var så trött så att man inte riktigt uppfattade domarens kommentarer och hade dålig koll på om jag var över linjerna eller inte. Så det blev lite strul, men jag pressade mig allt jag kunde o då lossnar liksom hjärnan lite.
Vi fick några minuter kvar till att göra HRPU och fick ihop 33 st. Även där strulade jag till det lite i kommunikationen, men, men… Vi var nöjda ändå och hamnade på en 17:e plats i woden.

12186532_1646262048946518_5129846704148285297_o

Personen i blå tröja där på golvet, det är jag… eller Therese :) Bild: WST’s facebooksida

Sammanlagt blev vårt resultat en 16:e plats av 57 lag och det känns kul o bra. Med tanke på hur wodarna såg ut så känner jag att jag inte kunde gjort mycket mer. Jag är verkligen inget ”flåsmonster” och på tävlingar brukar jag kunna kompensera det med att ofta få lite bättre placeringar på rena styrkemoment. Men den här gången fanns det ju inget sådant, och egentligen ingen teknisk svårighet alls som liksom fungerade som särskiljande mellan lagen. Så med tanke på det är jag nöjd och det var väldigt roligt att köra med Therese som å andra sidan då kan vara riktigt jäkla flås-duktigt o tvingar mig att pressa mig till mitt yttersta för att hålla jämna steg :)

12191952_906845652727208_630106600108382412_n

Göta’s crew! Hela goa gänget som var där o tävlade o hejade på lördagen.

Träningsvärken efter detta äventyr blev som sagt episk. Framsida lår och rumpa har varit i uppror och jag har knappt kunnat peta på dem utan att skrika. Än mindre röra på mig. Men, men… nu är det på väg bort. Smärta är tillfälligt, musklerna har förhoppningsvis blivit starkare av det :)

Taggad , , ,

Kommentera

