Resultatet av WLC

Nu kan jag äntligen säga att Whole life challange är avslutat för min del. Igår gjorde vi om den där asjobbiga woden som var en del av utmaningen. Tanken var  att man skulle se om man kunde förbättra resultatet efter två renlevnadsmånader. Siffran man fick var den sista pusselbiten för att få ett slutgiltigt resultat på webbsidan där man matat in alla poäng, reflektioner, mått o bilder.

wlc-resultat

Den första rutan är antalet dagar jag skrev in mina poäng. Och det blev ju alla 56 dagar, något annat känns ju lite meningslöst, men det är såklart många som faller ifrån och tappar sugen på vägen… Min genomsnittliga poäng per dag med alla aktiviteter var 12,66 av 13 möjliga och bara matpoängen 4,80 av 5. Så jag har skött mig riktigt bra och det var egentligen bara New York-resan som ställde till det lite för mig. Eller ”ställde till” är inte rätt ord. Det finns för mycket jävligt god mat i NY helt enkelt och att vara på resande fot och äta mejeri- och glutefritt är skitsvårt. Annars har det varit rätt enkelt. Det gäller bara att ta tiden och göra sina matlådor o mellisburkar som man ska.

När det gäller kroppsmått hade jag valt att mäta cm runt midja (runt magen över naveln) och rumpan (bredaste stället) och där blev det en förbättring på 6 cm totalt. Alltid nåt. Det var mest förändring på magen, där är det mest fluff… Jag har även vägt mig, även om vikten inte säger så himla mycket egentligen. Innan vi började vägde jag 76,3 kg, kände mig tung. Efter 56 dagar vägde jag 73,7 kg och kände mig allmänt lite lättare o tajtare i kroppen. En skön känsla. Och den känslan får ju då också en liten boost när jag mätte fettprocent med en manick, hade minskat 3,4%. Huruvida den nu mätte rätt från början har jag ingen aning om, men lite skillnad hade det ju ändå blivit o det var ju skoj. Det känns som om andra mått än vikt är det som man ska titta på när man ska se hur kroppen förändras. Det här med BMI är ju en komisk grej eftersom jag enligt det måttet ligger på gränsen mellan ”normalviktig” och ”överviktig”. Yeah! Heavy weight, baby!

Nu hade jag ju inte som mål att gå ner i vikt på den här perioden. Jag käkade på rätt bra, hehe… Men självklart blir det skillnad om man inte äter särskilt mycket onyttigheter i två månader.

Nästa siffra – Workout improvement: 32. Jag lyckades alltså förbättra mitt resultat på woden med 32 reps, yey! Fast, det kändes inge bra när jag körde igårkväll. Double unders strulade och trasslade som aldrig förr… så himla typiskt eftersom jag så sent som förra veckan flög igenom en wod med DU’s i och det kändes väldigt stabilt. Allting är relativt och i den här kombinationen av övningar så blev det massa DU-trassel. Hade jag kunnat sätta dem bättre hade förbättringen blivit mycket mer eftersom det är lätt att plocka reps på hopprepet.

12274353_940250862727812_7077135983507506450_n

Sur min pga skruttiga DU’s för min del.

De två sista siffrorna är hur många bonuspoäng jag plockat. Totalt 10 st ”indulgence points” och 4 st ”rest day tokens” över hela perioden. Alltså 10 poäng att äta vad jag vill för efter 7 dagar med nästan fullpott på matpoängen och 4 vilodagar för att jag tränat en himla massa dagar i rad. Det där med vad som klassades som träning var ganska luddigt tycker jag, jag körde såklart inte crossfitpass 10 dagar i rad liksom, men såg alltid till att röra på mig på något sätt.

Så summa kardemumma: WLC var en bra grej för mig. Jag blev av med godishetsandet och jag fick maten att funka i vardagen och försökte göra bra val när det var lite si o så med matutbudet. Och jag avstod från en hel drös av bullar o kakor på jobbfikat. Att tacka nej till bullar o godis är egentligen inte så svårt när man har en tävling att luta sig mot :) Det svåra är ju att tackla det där attack-sötsuget som kan komma när du minst anar det och får dig att äta alla nötter som kommer i din väg bara för att hålla händer o mun sysselsatte liksom… och försöka tänka bort det. Och när du sitter i tv-soffan från fredag o lördagskvällen o bara vill götta till det. Då får man vara lite pysslig o köpa hem wlc-godkända grejer. Dadlar o frukt typ. Och paleo-bars.

Och så har jag lärt mig att dricka mer vatten. I WLC skulle man dricka väldigt mycket, så att man typ var kissnödig mest hela tiden. Just den grejen kan ju vara skönt att slippa. Men det var absolut en väldigt bra grej för kroppen när man sedan på kvällen körde en supersvettig träning, jag fick aldrig den där snustorra känslan i munnen och dricka-paniken där man bara bäljar i sig efter passet. Svetten skvalade, men det funkade ändå.

Så vad jag ska försöka hålla kvar från WLC är:

  • Bra matval när det går. Och mer vegetariskt.
  • Dricka mycket vatten.
  • Hålla igång yogan. Mobilisera o stretcha mycket.
  • Kanske få en släng av tacksamhet, snällhet, meditera lite, decluttra något eller någon av de andra små veckoutmaningarna vi fick under resans gång. Små förändringar och prövningar kan liva upp lite.

Det ger en skön känsla att ge kroppen bra förutsättningar. Jag får en jämnare energi, känner mig lättare o snabbare på träningspassen. Och det är skönt när kläderna inte stramar någonstans.

Men sen är det förjävla gott med kanelbullar, kakor och choklad :D

Taggad , , , ,

Kommentera

