Vad har jag gjort o vad ska jag göra nu?

Ja, låter kanske dramatiskt. Och det kommer bli en lång text. Men det handlar alltså om vad jag har åstadkommit med mina muskler det senaste året. Tänkte försöka göra en liten listning, mest för att peppa mig själv. För det är ju inte varje dag man känner sig särskilt stark, o då kan det vara bra att få se att man faktiskt är starkare än förra året… Och i framtiden vill jag kunna läsa det här och o ba ”Menååh, så gulligt att jag önskade att lyfta de här vikterna, när jag nu lyfter XX antal kilo mer.” Haha! *önsketänkande*

Back squat: Lite oklart vad jag hade när jag gick in i det här året. Men skulle tro att det låg på 70-75. Inget att skryta med. Jag är inge vidare på back squat.  I september lyckades jag trycka upp 85 efter ett antal veckor med 531-programmeringen. Jag har tyvärr inte varit så bra på att hålla i den där programmeringen nu under hösten o vintern, så det har inte blivit något mer maxförsök. Jag sätter igång, kör typ 5 pass o sen tappar jag det… Hopplöst! Dels blir det väldigt tunga vikter ganska fort i det här programmet, så det känns som att jag vill ha någon som hjälper mig o passar och då blir det lite jobbigt med en gång. Och dels är det lite läskigt med så tunga vikter på axlarna. Så… jag har fegat ut/inte prioriterat det tillräckligt hårt. Så, bättring på det. Jag vill absolut upp över 90 kg det här året. Tresiffrigt är såklart en dröm, men det ligger nog lite längre fram med tanke på min icke-discilpin. Fortsatt prio 2016!

Benchpress: Det här är lite roligare lyft, mest pga att jag typ aldrig maxar i det så nu när jag har gjort det blir det pb typ hela tiden :) Jag hade nåt gammalt pb på typ 50 kg när jag började och sedan malde jag på med 531-programmet och även en hel del bänkpress i vanliga programmeringen i boxen. Så till slut hade jag tryckt upp 60 kg i oktober! Rätt så trevligt ändå. Tacksamt med så outvecklat lyft, lätta kilon liksom :)  Nytt mål: att öka 5-10 kg borde inte vara omöjligt. Om jag håller igång med ett program.

Clean & jerk: Detta tunga, maffiga lyft som jag en gång älskade. Sen har jag hatat det rätt länge. Men nu börjar jag gilla det lite igen. Jag har länge haft problem med cleanen, att jag inte kommer upp ur det berömda hålet. Det har blivit bättre, lagom till att min jerk istället började krångla. Men så plötsligt en dag i december, några dagar efter jag gått en heldagsträning i oly med headcoach, så fick jag plötsligt upp ett nytt pb! Allt stämde igen! Vi snackar bara om ett kilo mer än tidigare. Men, med tanke på hur mkt problem jag har haft med vikter en bit under mitt pb så kändes det här som om jag höjde mig med typ 5 kg :) 66 kg står jag på nu och jag är hungrig på mer. Men jag har också insett hur otroligt lynnigt även detta lyft kan vara, och jag får ingenting gratis längre. Så, ska jag ha en rimlig chans att öka så måste jag fokusera på oly. Hm. Inte riktigt bestämt mig där än.
Min squat clean kan absolut utvecklas. Jag har ju trots allt fortfarande en högre siffra i power clean.

Deadlift: Min starkaste sida i crossfitfamiljen. Och jag brukar ju dra pb lite då o då, men även här har det börjat bromsa in lite märker jag. Det är inte längre lika plättlätt att ba dra upp skiten o sätta nytt rekord. Man måste träna för det…. who knew!? Jag har ökat från 117 till 125 under året, så det är jag jättenöjd med. Men jag hade hoppats att öka ett par kilo till innan året hann ta slut. Men jag valde att göra annat helt enkelt. Långa målet är 130 kg. Det är en snygg maffig siffra. Jag gillar tanken på 130 kg. Så vi börjar där. Kanske blir det återigen ett snyggt nyårsdrag om ett år med den siffran?

Front squat: Inte särskilt prioriterat tyvärr. Pb’t är ingenting att skryta med och kanske borde jag blanda upp back squaten med lite mer front squat emellanåt? För det är ju ett ganska roligt lyft ändå, man har liksom kontroll på grejerna framför en o behöver inte ha läskiga tyngder på ryggen. Mål? hmm…. 75 borde inte vara svårt att nå.

Overhead squat: Mitt pb här börjar snart rosta… så gammalt är det (november -14). Så jag borde verkligen testa det här igen. Speciellt med tanke på att jag lyfte pb på 5 RM härom veckan. Det borde bli kul :) Sen är det ju alltid bra för snatchen också att öka styrka i det här läget. Dessutom vore det kul att gå över 60 kg bara för att det låter fint.

Shoulder press: JAG HATAR DIG, PRESSJÄVEL! Min största svaghet och mentala spöke. Jag får inte ihop det och har inte ökat i pb på aslänge. Jag ligger fortfarande på 39 kg. Jag borde ha typ 5 kg till. Eller ja… borde o borde…. jag vill ha 5 kg till. Men mina axlar tycker inte alls det är kul och jag får inte till tekniken. Otacksamt lyft. Man kan jobba som fan på det och så får man ingenting för det. Men jag ska försöka tänka på att bli bättre i 3 RM, 4 RM o 5 RM istället kanske? Allt annat utom det där jäkla 1 RM… så kanske det kommer smygande sen. Prio på axelpressar 2016. Satan.

Snatch: Oh, my love, my precious! Detta beroendeframkallande lyft som får mig att bli hög på lycka eller vansinnig. I år har jag nog för det mesta gillat det och förbättrat mig från 42 kg till 50 kg. Så himla glad över att nå 50, men nu är det stora mentala spöken som står i vägen för att komma över den puckeln. Samma monster som alltid står o glor på en när man lägger på 40 kilo konstigt nog.

Skills: Jag har blivit stadig på double unders, tack för det! Jag har blivit stabil på kippade pullups i alla metcons och de strikta sitter fint, jag är en millimeter från att klara 10 strikta. Det är roligt och jag vill fortsätta jobba på där. Chest-2-bar funkar i omvänt grepp, och ibland med chinsgrepp. Toes-2-bar... nja, asså… där går det väl inge vidare. Jag kan lägga ihop flera stycken, men kippen sitter inte som den ska och greppet orkar inte riktigt. Borde prioriteras, men greppet tar så mycket stryk :( Ska försöka skärpa mig i metcons…  Ring dipsen går lite upp o ner. Handlar så mycket om att hålla igång tekniken. Får fortfarande ha smalt gummiband framför mig i metcons. Pistols: Funkar helt okej, mitt skruttknä klarar faktiskt av flera stycken nu och jag kan göra dem på golvet om jag håller i foten.
Sen har vi sorgebarnet HSPU. Jag vet. Jag sa förra året, efter Open, att jag bannemej skulle fixa dem. Men det har inte alls blivit så. Nacken och axlarna har varit ömma o jag har fått massa behandlingar på nacken. Det har hjälpt och nu känns det rätt bra. Jag ska sätta igång och göra skalade övningar för att förbereda mig. Eventuellt också ta mer hjälp för att komma över de mentala spärrarna runt den här övningen.

Så sammanfattning. Fokus 2016:

  • Backsquat
  • Axelpress
  • HSPU
  • Toes2bar
  • Allmänt: Hålla igång med regelbundna styrkepass med viss teknikträning på skills. 1-2 gånger i veckan.
  • Yoga 1-2 gånger i veckan
  • Minst 3 – max 4 crossfitpass med metcons i veckan
  • Eventuellt byta ett metconpass till ett löppass, långdistans 8-10 km när andan o vädret faller på.

Äsch, blev kanske lite mycket på en gång. Ska väl helst forma lite mer detaljerad plan för att få in allt det här också. Men, men… Hey ho, let’s go!

Taggad , , ,

Kommentera

