Open-prepp och butterfly

Det där jag skrev tidigare om att ha som mål att kunna genomföra Open-veckorna med en mer avslappnad inställning och inte vara så hård mot mig själv kommer bli verklighet. Jag kommer nämligen inte ens kunna vara med alla veckorna. Eller ens någon. Vi får se. Kommer få läkarordinerad vila iaf en vecka, kanske två och det betyder att jag får stå över första och kanske andra Open-veckan. Det ska in o rotas runt lite i kroppen, så då får man väl lyda order sen så att allt läker som det ska. Men jag kommer se till att hålla igång yogan och mobiliteten istället.

Så, jag väljer typ att se det här som ett tecken. Det var så här det skulle bli. Det här var enda sättet för att få mig att inte ta Open på allvar, att missa lite grann helt enkelt. Jag ska verkligen försöka att bara vara glad och uppskatta de veckorna jag kommer att kunna köra. Och hoppas på att alla HSPU o MU-workouts kommer i början ;)

Fram tills den 22:a februari kommer jag köra på och njuta av att mina kropp just nu känns riktigt bra. Inte så att jag tar massa pb’n eller har ett bra flås (för det har jag aldrig), men den hänger liksom med, kan köra RX rätt ofta och jag återhämtar mig hyfsat snabbt. Jag gillar verkligen att jag är noga med att göra mina yogapass och lite extra stretch hemma. Vi har börjat testa Romwod och det är riktigt bra grejer, enkelt sätt att få in 20 min stretching i vardagen. Men… gårdagens pass var inge vidare, två av positionerna var de två som jag är typ allra sämst på o har minst rörlighet i. Då blir man nästan lite arg medan man sitter där o försöker hålla ut i 5 min. Och självklart är personerna som är med i instruktionsfilmen jättesmidiga o viker sig dubbla utan problem. Jävla människor.

Men, som sagt är känslan i träningen överlag bra. Jag gör små framsteg o provar att pusha mig framåt med lite mer tekniskt fokus. Handståendet får ju en naturlig utveckling iom kursen jag går nu. Har avverkat 2 av 5 tillfällen och det är väldigt roligt och svårt och frustrerande. Har väl inte märkt jättemycket förändring hos mig själv, men jag tränar ju absolut mer på att stå så det borde ju bli skillnad på 5 veckor kan jag tycka. Öva, öva, öva är det ända som gäller. Och jag försöker att lägga in 15-20 min teknik och mängdträning varje gång jag är i boxen.

Sen har jag försökt att få ordning på mina boxjumps också. Att inte hålla på att hoppa upp o kliva ner, utan göra en direkt bounce på golvet. Mycket, mycket tuffare för vaderna (träningsvärken, hallååå!!) men så väldigt mycket mer effektivare. Swish, så är boxhoppen över! Och det är alltid en bra grej.

12553052_975745182511713_97570375171326183_n

Efter-burpees-mode.

12439004_976325739120324_5018869479988613062_n

Efter clean&jerk-mode

Och sen, helt oväntat, har butterfly pull ups svävat upp på min crossfitkarta. I lördags hade vi lite teknikgenomgång på passet innan den riktiga metconen drog igång och jag vågade prova. Har inte testat på säkert ett år för att jag vet att jag inte har haft tillräcklig styrka alls i överkroppen och bålen. Har bara hängt som en säck potatis och får inte till den jämna cirkeln alls. Men så plötsligt har det hänt något (eller ja, kanske inte plötsligt, kanske bara metodiskt över ett antal månader med mycket träning och många kippade pullups). Jag orkade hålla igång svängen i typ 3-4 reps, och innan jag blev trött så rörde jag mig i en rätt så jämn oval cirkel. Jag når inte riktigt upp till stången än, och jag tappar greppet ganska snabbt. Men det känns ändå som att det finns ett litet frö att jobba på här. Väldigt oväntat. Jag har alltid känt att butterfly-varianten på pullups har varit rätt så onödig för min egen skull, men jag är beredd att börja tänka annorlunda nu ;) Får se vart detta leder. Återkommer med film när jag är lite mer självsäker…

Med 4 veckor kvar till Open så ser jag fram emot fortsatt riktigt flåsiga wodar. Jag kommer nog brottas med min thrusters-ångest lite extra. Myzigt.

Taggad ,

Kommentera

