The comback kid o crossfitkärleken.

Äntligen är jag tillbaka i boxen igen efter 10 dagars vila och det var så ljuvligt härligt i onsdags när jag körde första passet igen. Anledningen till vilan var ju att jag tog bort såna där cellförändringar vi tjejer går o testar oss för regelbundet. Nuförtiden får man typ träningsförbud efter ett sånt ingrepp. De ”skär och bränner lite” och jag är evigt tacksam för bedövning, we can leave it at that. Men jag har hört att det inte alltid varit rekommendationer om att ta det lugnt, o att tjejer typ sprungit ut o levt rövare i orienteringstävlingar o allt möjligt direkt efteråt, men, men… Jag passade på att bli förkyld under den här viloveckan, så jag hade inget att välja på. Det blev promenader, yoga och stretch.

Återkomsten till skivstången, riggen o gummimattan var desto bättre och kroppen har längtat efter att få svettas. Och hjärnan behövde det badly. Det blir ju så väldigt tydligt att jag blivit beroende av träningen för att känna mig frisk, bra och tillfreds med mig själv. När allt annat går trögt så kan man alltid gå o göra nån favoritövning i gymmet o så är det problemet löst liksom. Det finns alltid någonting jag är bra på i crossfit-sammanhang, när jag typ kör fast med grejer på jobbet.

Hur som helst. Första passet innehöll massa skivstång och då framförallt clean & jerk. Först teknikträning, fick en bra coachning på jerken faktiskt. Att gå ihop till en lite, lite smalare stans innan jag går ner i dippen. Det blir stabilare o jag får bättre balans. Coach F förklarade det genom att säga ”-Tänk hur du står i ett marklyft, då står du höftbrett, jämfört med knäböjen som du hamnar i i cleanen.” Hm. Smart. Jag följde och det funkade fint. Gick bara upp till 55 kg, men jerken kändes stabil o bra. Tänker väldigt mycket på riktningen också, det är i princip bara det som är mitt fokus i hela lyftet. Rakt ner o rakt upp i jerken.

Flåsjobbet var en 10 minuter OTM med 3 st power clean + push jerk. Härligt! 60% av 1 RM och ba full fart och jobba med efficiency med stången, följa med rörelsen ner utan att stanna någonstans o köra touch n go. Herregud, vilken svengelska det blir idag!

12790868_995382030548028_4345821835107559724_n

Onsdagsgänget!

Hur som helst…. igår var det ett mycket lättare pass, med överkroppsstyrka och intervaller med rodd, svingar och puch press med hantlar. Eller ja, egentligen skulle det vara hspu istället för pushpressar, men ja…. det har ju inte hänt nåt mirakel än på den fronten…. Men vikten på hantlarna var satt till 15 kg för tjejerna. Och det är tufft! Vi skulle göra 9 reps, så jag fick dela upp dem på två varje varv 5+4, och sista repsen blev svajiga.

Men jag känner mig nästan lite nykär i crossfiten igen. OCH jag har även gjort slag i saken och kontaktat tyngdlyftningsklubben. Stenen är i rullning så att säga. Nästa tisdag är det jag som på darriga ben kliver in i denna mystiska, svettluktande värld. Hoppas, hoppas att det kommer kännas bra och att det är en bra tränare!

Taggad ,

Kommentera

