Back to kött å potatis-träning

Veckorna efter Open är alltid underbara. Tillbaka till vardagen med vanlig träning.  Man ba ”-Jag kan göra vad jag vill, få hur mycket träningsvärk som helst, lyfta hela tiden!”. Typ. Sen går man där o linkar o gnäller på att kroppen är trött o att allting känns så tungt. Jag kör nästan 4 pass varje vecka. Och ibland något bonuspass med löpning eller mer styrka. Och så undrar jag varför jag inte har så mycket pang i kroppen… hehe…

Mitt önskescenario är att jag hinner med att göra basstyrkan (knäböj, mark, bänk, pressar) och OLY och vanlig crossfit/kondition varje vecka. Men det blir ju aldrig så. Basstyrkan får oftast stryka på foten. Jag kan slänga in några set pressar eller knäböj innan eller efter cf-passen om jag får feeling, men det är oftast helt ostrukterat o planlöst. OLY’n får jag ju iaf in lite genom att gå på de passen som har lite mer lyft på schemat, men jag hade velat ha en hel dag dedikerad.

Samma problem återkommer igen o igen o igen. Tiden o ambitionen o viljan kommer inte överens.

Och då har jag ju inte ens nämnt den gymnastiska träningen som jag också behöver hålla styrfart på. Typ armhävningar, dips, toes to bar, pullups i alla varianter, mina obefintliga hand stand push ups…

Just nu har jag en hög motivation när det kommer till att jobba på flåset. Jag inser ju liksom att jag måste ta mig igenom intervallpassen o löppassen för att bli bättre på just löpningen. Jag kan sätta mig på roddmaskinen o ha ett program att följa där, det är helt okej. Det är vårkänsla o löpningen har dykt upp mer o mer i programmeringen de senaste veckorna på Göta. Och hur jobbig löpningen än känns (jag suger på 400 m) så är det ju så sjukt effektiv träning o precis vad jag behöver.

Igår körde vi ett rätt gött pass. Bra blandning på mina svagheter o även några styrkor (jo, jag har nog några sådana också. Ibland.) Det var gymnastikfokus och vi tekniktränade strika pullups och hspu. Fast jag körde ju en skalad variant då med fötter på låda o annat krångel. Pullupsen gick som en dans o jag kunde göra 5×5 med rätt bra känsla. Att däremot göra 5×5 hspu-skalning i mellan var mest bara förnedrande o frustrerande. Blev typ 3+2 i början o sen knappt ens det.

12923378_1022685407817690_174929048961512510_n

Onsdagsgänget

Vidare fortsatte vi sedan o drog upp lite tempo på repsen o körde EMOM 6 min med 5-8 kippade pullups på jämna minuter o 5-8 hspu på ojämna. Där var skalningen pushpressar med dubbla kettlbells där jag körde med 2×12 kg första varvet o sen 2×16 kg. Kändes bra.

Flåset blev en rolig historia där man jobbade två o två, och gjorde vartannat varv. 5 varv var av: 200 m löpning, 8 slamball, 10 boxhopp o 12 v-ups. Det blev riktigt bra fart på grejerna och syran satte sig gött i låren. Men man kunde pressa på iom att det var rätt kort tid man jobbade ändå. Flåset gick i taket o det var allmänt härligt o förfärligt :)

Någon gång kanske löpningen känns bättre. Gärna innan tävlingen i augusti.

Taggad

Kommentera

