Lite hamstring-strul

Vecka nummer 7 har kommit och gått och jag har fått uppleva att allt inte flyter på precis hela tiden. Dels så synkar inte alltid livet med rehabbehovet och ibland så blir det bara inte riktigt som man tänkt sig.

I det stora hela så har det gått bra. Fick flera nya övningar förra veckan och trappade upp svårighetsgraden på några gamla. Jag hade ökat böjningen med ytterligare 10 grader, härligt! Sträckningen i knät är också bra i sittande, men när jag står och går är det fortfarande lite böjt.

Har kommit in i en ny fas nu som kommer sträcka sig fram till vecka 12 ungefär, så det är bara att jobba på. Alla övningar funkar bra, utom typ en. Och det är baksida lår som krånglar. Eller egentligen är det det stora operationsärret som krånglar som sitter på framsidan under knät, som ju hänger ihop med att de tog muskelsena från baksida lår. Jag kan inte ta i särskilt mkt med hamstring för då drar det och svider som tusen nålar/valfri kniv i benet typ. Ganska oskönt. Men så fort jag tog bort hamstring-övningarna från programmet så blev det bättre…

Så nu har jag backat lite med dessa övningar och går tillbaka till nivån jag låg på tidigare, utan gummiband eller annat motstånd. Så får jag hoppas att det går att gå framåt igen om någon vecka.

Annars har knät varit lite allmänt tjurigt o segt till och från. Nya övningar gör att det tar någon dag eller två för att vänja sig. Och sen blev det mkt promenader ett par dagar denna veckan. Bara en sån sak som att gå till spårnvagnen hemifrån är en utmaning för mig, i vanliga fall är det en rask promenad på 7-8 minuter. Men nu känns den evighetslång och jag blir rätt trött i benen när jag är framme. Att sitta på tåg och i bil i flera timmar hör inte heller till någon favorit :( Så det är en himla tur att jag inte reser särskilt mkt i mitt jobb, jag kan klara av de dagar när jag måste.

När jag haft dagar som varit utanför min vanliga rehab-dos så får jag alltid en liten backlash dagen efter. Men det är ju okej så länge jag vet vad segheten i knät beror på. Det är svårare att ta det när man inte gjort ngt särskilt… då blir jag mest bara deppig.

Men, men… Veckan som är nu är lugnare och ska nog kunna bli en bra rehabvecka med vanliga tider o sysslor. Ska vara duktig och göra mina övningspromenader lite mer ordentligt. Glömmer lätt av det när jag åker bil överallt och när det liksom inte är särskilt bekvämt att promenera.

Så, inga nya övningar denna veckan tyvärr. Bara mata på med de jag har och hoppas på ett snäpp uppåt på stegen nästa vecka istället. Jag måste ju hålla försprånget till Zlatan ;)

Taggad ,

Kommentera

