Det bästa med rehabträning

Det senaste året, eller 1,5 år snart, har varit väldigt annorlunda träningsmässigt för mig. Nästa allt har handlat om rehab, att lyssna på kroppen och att träna smart, det finns alltid någonting du kan göra. Det är en utmaning både mentalt och fysiskt. Den mentala biten är nog den som är tuffast. Att hålla disciplinen, att inte ge upp, att inte tappa drivet, att tro på processen.

Fysiskt är det svåraste att hela tiden hitta rätt i träningsupplägget. Jag vill hela tiden göra så mycket jag kan trots min läkande skada, för jag älskar att träna. Jag älskar känslan av att använda minn kropp och hela tiden bli bättre och starkare. Det är det som är mitt ”varför” när jag frågar mig själv varför jag håller på o sliter med det här knät hela tiden. För att jag vet hur mycket jag älskar att ha en hel och frisk kropp som är redo för vad som helst och som klarar av allt jag vill kunna göra. Och jag vill komma dit så fort som möjligt.

En timma yoga, springa en mil, lyfta 120 kg, köra crossfit, rida, galoppera i skogen, hoppa en bana, klättra, spela badminton, spela beachvolley, anmäla mig till nåt knasigt hinderbanelopp… eller bara kunna gå till boxen när jag vill och nöta snatch-teknik.

Det är mitt ”varför”.

Att behöva gå igenom den här rätt långa rehabperioden som det till slut kommer bli, antagligen nästan 2 år beroende på hur man räknar, är dels en av de svåraste grejer jag gjort men också, klyschigt nog, en av de bästa grejerna jag gjort. För herregud vad man lär sig mycket hela tiden! Dels för att jag tar hjälp av duktiga tränare och treapeuter omkring mig, men dels för att jag måste jobba med min inställning och lära känna min kropp varje dag.

Varje dag måste jag välja att göra min morgonrutin, som numera är mer yoga-liknande än ren knärehab. Varje dag måste jag känna efter vilken nivå knät är på och bestämma min träning och vardagsaktivitet utifrån det. Jag måste kunna lägga upp min träning själv med hjälp av alla de övningar och råd jag fått och göra smarta beslut och prioriteringar beroende på vad jag ska göra resten av dagen, eller imorgon.

Visst, jag hade säkert kunnat göra hälften så mycket och bara köra på. Men jag vill känna att jag gör det bästa jag kan utifrån mina förutsättningar.

Jag har funderat lite över varför den här disciplinen ändå känns ganska lätt för mig när det gäller rehab o träning, men att jag har svårare att applicera den på tex mitt jobb eller andra projekt i livet. Kanske har det att göra med att jag får så snabb feedback på just min träning, där märker jag ganska fort om jag tänker rätt och får svar. I min jobbvardag går allting mkt trögare, det är så många andra saker som spelar in och påverkar. Man kan ju inte bara köra på där, för det är inte bara mitt område det påverkar. Visst, det kanske är lite ursäkter också… Det är jobbigare att svårare att driva projekt i en miljö där jag inte kontrollerar allt. Såklart.

Ibland, när jag typ står o filosoferar i tandborstningen på kvällen, kan jag önska att jag hade samma engagemang i fler områden av mitt liv. Fast…. då vet jag inte om min energi hade räckt till. Är det inte så folk kör slut på sina batterier? När de vill ge lika mycket av sig själv precis överallt, ska vara den perfekta personen och leva upp till påhittade förväntningar hela tiden… Så det kanske inte är så dumt ändå, att vissa delar av livet bara få flyta på med lagom mycket utmaning, medan andra delar får en att pusha och testa vad man klarar. Jag antar att det kommer skifta lite efter hand som tiden och livet byter fokus.

Det där berömda balans-tänket. På något sätt jämnar det liksom ut sig i slutändan ändå.

Katrin Tanja Davidsdottir – mitt Spirit Animal :) En sån otrolig förebild när det gäller hårt jobb, fokus, glädje och inställning.

 

Kommentera

