8 månader – hepp!

Jag glömmer bort att hålla räkningen på exakt hur lång tid det har gått nu sen knäoperationen, men häromdagen fick jag en ny enkät från Projekt Korsband och blev påmind om att det hade gått 8 månader.

Så jag kände att det kanske passar bra för min lilla träningsdagbok-fast-en-gång-i-månaden-på-sin-höjd-grej att skriva lite om hur det känns nu i knät. Och livet.

Jag tränar i princip för fullt nu, och med det menar jag att jag kör massa crossfitpass, försöker få till min en dag med någon sort löpning och en dag med ren styrketräning för ben om jag inte tycker att jag fått tillräckligt bra övningar gjorda på passen. På crossfitpassen får jag såklart ibland anpassa övningarna lite, antingen gör jag det lite långsammare eller tar lite lägre vikt eller så får jag skala bort övningen till något annat. Men för det mesta är det inte knät som hindrar mig, utan den allmänna grejen att jag inte orkar jobba med lika tunga vikter som för typ 2 år sedan. Så jag får skala pga svag och dåligt flås helt enkelt, haha! Den ständiga känslan av att man är lite kass när man kör crossfit ;)

Vissa dagar är såklart tuffare än andra för knät. Ibland känner jag av det redan på kvällen, och ibland känns knät även lite tjockt dagen efter. Det kan jag bli lite tjurig på… Jag vet liksom inte riktigt var gränsen går. För jag skulle inte säga att jag är ”tillbaka på riktigt” som folk gillar o säga… och fråga. ”-Det ser ju ut som att du kör på som vanligt nu eller?” Och jo, så kanske det kan se ut. Men jag gör det ju hela tiden med en ”känsla” i knät. Och en liten tanke på vad jag håller på med. Så, näe, jag tycker inte att jag är helt tillbaka.

Och hela den grejen med att jag liksom är lite mittemellan allt och inte riktigt vet vilken nivå jag är på och vad jag kan kräva av knät har gjort att jag faktiskt bokade in mig hos en ny sjukgymnast nästa vecka. Egentligen hade jag kanske helst velat gå till en kiropraktor som är duktig på hela rörelsemaskineriet, men eftersom det kostar över 600 kr och en sjukgymnast kostar 80 kr så tänkte jag att jag kunde börja med sjukgymnasten o se vad det kan ge. Det kanske kan räcka så länge liksom.

Jag känner ju att jag snedbelastar, jag får lite ont i foten, lite ont i muskler i smalbenet o vaden… och det spänner o drar lite runt knät ibland. Så varför inte testa lite hjälp liksom? Jag kanske kan få lite tips om vilka övningar som kan hjälpa mig framåt. Eller få en hint om vilken träningsdos som är lagom. För jag antar att hen kommer säga att jag borde vila mer…. det säger dom ju alltid när man berättar att man tränar crossfit. Och kanske få tips på upplägg för att få löpningen att funka bättre?

Ja… det finns en del att klura på och jag hoppas att det ska kännas bra med den nya. Kanske få upp humöret lite :) Det jag inte vill är att gå därifrån med känslan av att ”jag bara ska fortsätta som jag gör så blir det bra”…. jag vill ha en lösning! Mvh, den ständiga problemlösaren.

 

Annonser
Taggad , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Annonser
%d bloggare gillar detta: